Busslink medger att man ljugit om sabotage

I en intervju medger en personalchef på Busslink att de inte har några belägg för att anställda utfört skadegörelse på bussarna på garaget i Råsta.

JKL-skandalen 2007 verkar nu få en nästan exakt likadan efterföljare i Busslink-skandalen. Göteborgs Hamn hyrde 2007 i hemlighet in det stora pr-företaget JKL för att i massmedier smutskasta hamnens anställda och deras fackliga organisationer. En före detta journalist, nu på JKL, planterade under en längre tid "nyheter" från Göteborgs Hamn hos Göteborgs-Posten. Han uppgav bl.a. lögnaktigt att hamnarbetare skurit sönder bildäck för kollegor som jobbat övertid.

"Vi har inga belägg för att anställda har utfört skadegörelsen"

"SL-bussar förstördes av egna chaufförer" var rubriken på en artikel i Metro 14e december. I artikeln hävdar Busslinks Personalchef Ted Stridsberg att 70 däck punkterats av förare i Råstagaraget, Sundbyberg. Men nu medger han att han inte haft några belägg för detta.

"En liten klick anställda har använt oacceptabla metoder i en konflikt kring arbetsförhållanden. Alla hot och all skadegörelse har polisanmälts" anklagade Ted Stridsberg, personalchef på Busslink. "Däcksabotaget har ju drabbat kolleger som inte kunnat använda bussen. Resenärer har också drabbats i form av inställda turer", påstod Ted Stridsberg. Han anklagade tre fackligt aktiva förare som varslats om avsked och varnats för sabotagen.

Metro-artikeln spred sig snart till flera olika medier och blev snart en sanning. När fackliga representanter och bussförare ringde upp Metros reporter John Lindblom och dementerade påståendena svarade han "jag har svårt att tänka mig att Ted skulle ljuga för mig". Metro lät ingen av dessa motröster komma till tals i tidningen.

Men nu tar alltså Ted Stridsberg tillbaka uttalandet. "Vi har inga belägg för att anställda har utfört skadegörelsen, men det är troligt eftersom det har skett på vårt eget område", säger han till tidningen Flamman 2009-01-15.

– Varför ska en bussförare utföra något liknande och riskera sitt eget eller kollegors liv? Busslink har ännu inte ens redovisat bevis för att sabotage förekommit, och om dom verkligen utförts så har ju även chefer tillträde till garaget i Råsta, varför peka ut bussförare? Det har dessutom förekommit inbrott i garaget, säger Mattias Pettersson, ombud för Syndikalistiska Bussektionen i Stockholm.

Facket ser uttalandena som ett desperat sätt att svärta ner dom fackligt aktiva som varslats om uppsägning.

– Busslink har anklagat dessa förare för att ha delat ut flygblad och gjort namninsamlingar. Men när man vänder sig till skattebetalarna som betalar Busslinks miljonvinster så försöker man istället svartmåla dom som sabotörer. Vi kräver att SL som är Busslinks uppdragsgivare agerar för att säkerställa rätten till facklig organisering och yttrandefrihet på Råsta, säger Mattias Pettersson.

Konflikt om arbetstider bakgrund

Under hösten införde Busslink nya arbetstider för dom förare som på uppdrag av Stockholms Lokaltrafik kör i norra Storstockholm som är knutna till garaget i Råsta. Tidigare började och slutade arbetstiden på Råsta garage. Nu har arbetsdagen börjat och slutat där busslinjen slutar, och förarna har fått ta sig till garaget på sin fritid.
Efter att förare protesterat mot arbetstiderna varslades två fackligt aktiva om avsked, och en varnades. Även nattskyddsombudet varslades om avsked.

Många frågetecken kring sabotage

Dom sabotage Busslink påstår förekommit omgärdas av flera frågetecken. Facket har förgäves sökt förare som hindrats köra buss på grund av sabotage, men hittills har ingen Råstaförare vi känner till råkat ut för eller sett ett sabotage.
Inte heller har någon av sabotagen visats upp för Råstas skyddsombud, något som i såfall skulle lett till fullt skyddstopp och att alla bussar på Råsta omedelbart säkerhetskollats. Nu när detta inte gjorts borde istället en ersättningsbuss satts in vid sabotage. Det bör ha lett till ca tio minuters försening, inte inställda turer.
När SL lägger ut trafik på entreprenad vinner det företag som erbjuder billigast pris. Enda sättet för det företaget som vinner att sedan gå med vinst är att spara in på sin huvudkostnad personalen.
Busslink är underbemannat och många förare är otryggt timanställda, och avgångar ställs in på grund av detta. Busslink annonserar regelbundet efter flera förare. I år har enligt SLs statistik 0,5% av alla avgångar på Råsta ställts in (om man räknar bort alla avgångar som ställdes in på grund av strejken). På grund av personalbrist har 710 avgångar ställts in. När en buss ställs in måste företaget böta till SL. Men om Busslink hävdar ”sabotage” blir det en yttre omständighet trafikutövaren inte råder över enligt deras avtal med SL och man kommer undan gratis.

Mer information:
http://flamman.se/inrikes.php?id=5989
http://www.arbetaren.se/articles/inrikes20081126-2
http://www.ka.se/index.cfm?c=85429
http://www.ka.se/index.cfm?c=85604
http://www.sbss.se/